De natuurlijke mens en de Heilige Geest (5)

Deel (1), (2), (3), (4),

37_natuurlijke_mens_heilige-geest

VII.
De Gaven van de Heilige Geest

Van “de Gaven van de Heilige Geest” kan nog het volgende worden opgetekend. Sinds déze Geestesgaven de Gemeente geschonken zijn en nooit zijn teruggenomen (zie Ps.100:5) rust op de wedergeboren christen de grote verantwoordelijkheid om deze te kennen en er naar te “jagen” (zie 1Kor. 14:1), opdat hij enige Geestesgaven deelachtig zou mogen worden, die destijds (mensen te) Jeruzalem overtuigde van de leerstelling van de Opstanding en de wereld op haar kop zette. Lees de Bijbel en word overtuigd. Het is in déze tijdsbedeling van Gods raadsplan van verlossing, dat deze Geestesgaven werkzaam kunnen zijn in het Lichaam van Christus: De Gemeente (zie 1Kor.12). En waar God slechts één Lichaam heeft, daar zal Hij, op grond van hetgeen geschreven staat in 2Sam.12:14, Zijn Gaven ook alleen aan Zijn Lichaam schenken. Hij heeft GEEN twee lichamen! Hij is de God van de levenden en niet van de doden (zie Matth.22:23). Gods Naam is niet: “Ik behoor zo te zijn”, òf “Ik kan”, òf “Ik ben in staat”, maar Zijn Naam is: “Ik Ben Die Ik Ben” door alle eeuwen heen. De “modernisten” en andere “vijanden van het kruis” leren dat de Gaven van de Heilige Geest alleen voor de apostelen waren (of voor de periode waarin de apostelen leefden). Onzin! Ananias, Filippus, Stéfanus en vele anderen waren slechts gewone discipelen; en de man die de Jakobusbrief heeft geschreven heeft het in Jak.5:14 over “ouderlingen”. Weer anderen beweren, dat de Gaven van de Heilige Geest alleen nodig waren om het Evangelie aannemelijk te maken en de heidenen te overtuigen. Maar vandaag de dag zijn er meer heidenen dan ooit tevoren. Daarom hebben wij deze Gaven meer dan ooit tevoren nodig! Onder christenen zijn er velen die beweren dat wij “liefde” meer nodig hebben dan “Gaven”. De ernstige onderzoeker van de Bijbel zal tot de conclusie komen, dat 1Kor.13 niet een vergelijking is van “Gaven mèt liefde”, nòch van “Gaven zonder liefde”. Dit hoofdstuk in de Bijbel leert eveneens niet, dat het mogelijk is deze Gaven te bezitten zonder liefde. Er is meer sprake van hoogmoed wanneer men liefde MEER claimt dan deze Gaven! Liefde is een “vrucht van de Geest” en nooit een “Gave” (zie Gal.5:22) [1]. Zij groeit (neemt toe) door “cultivatie” [2]. Daar staat in 1 Korinthe 14:1a geschreven: “Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven”. Toch zijn er mensen die zeggen: “Jaagt de liefde na en niet de geestelijke Gaven”! Daar zijn 3 groepen van de Gaven, namelijk:

  • Het Woord van kennis, het Woord van wijsheid en de onderscheiding van geesten
    Door deze Gaven (openbaringen) kennen (weten) wedergeboren Christenen alles wat God heeft en wat Hij door Zijn Geest wil openbaren (wil doen ontvangen). Zo zijn er ook 3 Gaven om te spreken. Deze zijn:
  • Menigerlei talen, uitlegging van talen en profetie
    God, de Heilige Geest, kan door deze 3 Gaven spreken – door iedere wedergeboren christen heen – van datgene wat door de gewone mens niet wordt gekend (van datgene waarvan de natuurlijke mens niet weet of niet kan weten).
    Een andere groep van 3 bij elkaar behorende Gaven is:
  • Gaven van gezondmaking, werkingen der krachten en geloof
    Door het gebruik van deze 3 krachtvolle Gaven kan God, de Heilige Geest, in deze laatste dagen de “bovennatuurlijke strijd”, waarin satan de hoofdrol speelt, winnen (zie Dan.11:3).

Zes van de 9 Geestesgaven werken als het ware “geruisloos”; de 3 andere kunnen worden gehoord. Velen denken, dat zij (de hoorbare Gaven) de enige Gaven zijn die in de Gemeente “gemanifesteerd” worden, wat natuurlijk fout is. De geestelijke Gaven zijn voor alle gelovigen (wedergeboren Christenen, Gods kinderen), zie Mark.16:15-18. Positie, werkkring, ambt, of bediening doet niets terzake. Zij zijn voor allen, die hun lichamen aan God willen (toe)wijden als “een levend, heilig en welgevallig offer” voor Gods dienst (zie Rom.12:1-2).
Daar zijn “geestelijke Gaven” en “bedieningen door roeping”. Van deze laatsten lezen wij in Ef.4:4 + 1. Geestelijke Gaven zijn nodig om het Woord te bevestigen, dat gepredikt wordt door de “ambtsdragers” (zie Mark.16:15-18). Geestelijke Gaven zijn altijd bovennatuurlijk en zijn werkzaam door de directe manifestatie van de Geest van God! Manifestaties zijn er alleen als de Heilige Geest werkzaam is in de Gemeente. De aanwezigheid (tegenwoordigheid) van Gods Geest hoeft niet gevolgd te worden door enige manifestatie. In het Oude Testament rustte Gods Geest op bepaalde door God verkozen “vaten” [3], bij bepaalde gelegenheden; en God gebruikte dan het beste waarover Hij kon beschikken. De werking kwam dan “van buiten af”. Maar in het Nieuwe Testament rust Gods Geest “IN het vat” en werkt dus “van binnen uit”. Schriftplaatsen als Joh.14:17, 7:38-39 en Richt.13:25 maken duidelijk wat bedoeld wordt.

Wij hebben mogen zien “wat” Gaven zijn, en hebben deze leren kennen in hun werkzaamheid door hetgeen in de Schrift geschreven staat. Daar zijn in dit opzicht vele verkeerde ideeën. Velen willen graag geestelijke Gaven en zij vragen er om zonder de Geest van God. Hoe kan iemand verlangen, dat één van deze Goddelijke Gaven zich door hem zal manifesteren, indien hij God niet gehoorzaam is?! In Hand.5:32, Joh.14:15, Hand.1:4, Matth.28:11-20 en Mark.16:16-18 wordt verklaard, dat de Heilige Geest wordt gegeven aan hen die Hem gehoorzaam zijn. En God, Die soeverein is en onveranderlijk in Woord en daad, zal dit dan ook zó doen. Er staat niet geschreven, dat Hij zulks zal doen door hardnekkige, rebellerende personen te gebruiken (zie 1Sam. 15:23). Daar zijn HELAAS mensen die graag de Gaven van gezondmakingen zouden willen ontvangen, maar niets moeten hebben van de Gave der talen en uitlegging van die talen. Een totaal verkeerde zienswijze! Sommigen denken, dat deze Gaven door een ieder gebruikt kunnen worden wanneer dat hem wat lijkt. Een foutieve opvatting voorwaar! Een “windmolen” werkt alleen maar wanneer de wind in de wieken blaast, dus wanneer die in de goede richting staan. Hetzelfde is waar in het geval van een zeilschip, deze vaart alleen maar wanneer de wind in de zeilen blaast. Zó moet iedereen begrijpen, dat hij werken moet met “de zalving van de Geest”. Zoals een pijporgel GEEN muziek kan maken zonder wind die daarin geblazen wordt, en een elektrisch orgel GEEN geluid kan geven zonder de werking van elektriciteit, zo kunnen ook Gods Geestelijk Gaven niet worden gebruikt zonder de Zalving (lees: Werking) van de Heilige Geest en gelijkwijs Hij wil!

Als Petrus en Johannes, die gedurende vele jaren rondom Jeruzalem hadden gewerkt, de Gaven zouden hebben willen gebruiken die zij hadden ontvangen, zo zouden zij de lamme man al lang vóór de tijd hebben genezen (zie Hand.3:1-6). De profeet Elisa kon Naäman de Syriër GEEN genezing doen ervaren vóórdat deze geloofde en gehoorzaamde (zie 2Kon.5). De apostel Petrus zou zijn handen op Simon kunnen leggen zo lang als hij dat zou willen, maar Simon zou de Heilige Geest niet ontvangen, omdat God Petrus gezalfd had met de “onderscheiding van geesten” in plaats van de “werking der krachten” (zie Hand.8:21).
Elia, Gods profeet, bad om vuur vanuit de hemel, en er daalde vuur uit Gods hemel. Hij won het van een goddeloze koning en doodde alle (valse) profeten van (de afgod) Baäl toen de Heilige Geest hem zalfde voor die dienst; maar hij liep weg voor Izebel en bad God om te mogen sterven (zie 1Kon.18 en 19). Zó kon Simson niet eerder de leeuw verslaan, de poort dragen, de Filistijnen doden òf de koorden waarmee hij gebonden was verbreken… totdat Gods Geest op hem bleef rusten en hem daartoe aanzette (zie Richt.13:25, 14:6 + 15:14). Zó heeft Mozes zijn staf met succes opgeheven toen God hem zei dat te doen; en Jozua, zijn opvolger, gaf het volk bevel door de Jordaan te marcheren op het ogenblik, dat God Zijn plan uitwerkte. En hoe heeft hij de zon kunnen doen stilstaan enkele dagen vóór de strijd!
Jezus Zelf heeft gezegd, dat niet Hij de werken deed, maar Zijn Vader Die in Hem was (zie Joh.14:10). Hij deed alle wonderen en tekenen nadat Hij gedoopt was met de Heilige Geest en de Zalving op Hem bleef rusten. Deze zelfde Zalving stelt de wedergeboren christen in staat om hetzelfde te doen op Gods tijd (zie Hand.10:38 + Luk.4:18). Hij leerde het Woord, totdat de kracht van God Zich in Hem manifesteerde om te genezen vóórdat Hij dat eerder deed (zie Luk.5:17b). Hij kende iedere gave waardoor Gods Geest zich manifesteerde. Zó verliet Hij een stad VOL van mensen, een grote menigte, zonder hen te genezen (zie Matth.13:38). Zó verliet Hij eveneens bij een andere gelegenheid een grote menigte van kreupelen en zieken, en genas er maar één van hen (zie Joh.5:1-10).

Veronderstel nu eens, dat Ananias enige dagen tevoren zijn handen zou hebben gelegd op Saulus van Tarsen, de latere Paulus, zo zou deze de Heilige Geest niet hebben ontvangen en ook niet zijn genezen (zie Hand. 9). Indien hij de gaven naar zijn eigen wil zou hebben aangewend, zo zou hij MEERDER zijn dan God Zelf, want het is God Die iemand geneest dan wel doopt met de Heilige Geest, doch zijn hart moet eerlijk en oprecht zijn alvorens hij dit alles kan ontvangen. Alles in Gods raadsplan geschiedt op Gods bestemde tijd en GEEN mens kan daarin verandering brengen! Hij, Die ons de Zalving meedeelt is God (zie 2Kor.1:21). Wij kunnen onszelf niet zalven! Bovendien staat er geschreven: “Leg niemand haastig de handen op en heb GEEN deel aan zonden van anderen. Bewaar uzelf rein.” (1Tim.5:22)
God deelt de Gaven uit zoals Hij dat wil en niet zoals wij willen (zie 1Kor.12:11). Indien wij de Gaven zouden willen gebruiken overeenkomstig onze eigen wil, zo zouden wij alle zieken van allerlei soort genezen en de ziekenhuizen zouden spoedig leeg zijn. Maar alzó gebeurt het niet! Omdat zowel Trofimus als Elymas niet wilden gehoorzamen, kon Paulus Trofimus de genezing niet doen ervaren (zie 2Tim.4:16-20), noch de duivel uitwerpen bij Elymas (zie Hand.13:8-11). Net zo min als iemand een droom kan dromen of gezichten kan zien wanneer hij dat wenst. Zó gaat het met de manifestatie van al deze Gaven.
Daar zijn christenen die beweren, dat de geest der profeten hen onderworpen was. Maar nergens staat geschreven, dat God heeft gezegd dat de Geest van God onderworpen zal zijn aan de profeet. Integendeel, deze moeten onderworpen zijn aan de Geest van God, willen zij resultaten zien. Wanneer iemand de “Gaven der tongen” (het spreken in tongen wel te verstaan) zonder de Zalving van God gebruikt, doet hij dat met zijn eigen geest. Voor God moeten wedergeboren christenen “open kanalen” zijn waardoor Hij kan spreken. Hij die uit God is moet ook de woorden Gods spreken (zie Joh.3:34). Het waren Gods Woorden die door Zijn dienstknechten werden gesproken, waardoor wonderen en tekenen geschiedden. En de Woorden Gods zijn nog altijd even krachtig; zij schiepen de mens en zij zullen mensen doen opstaan in de opstanding (zie Joh.5:25). “Als iemand spreekt, dan als iemand die woorden van God spreekt…” (1Petr.4:11a).
Daar zijn een hoop misverstanden in dit opzicht. Zo zijn er, die Gaven claimen, als zouden deze hun persoonlijke eigendommen zijn. Wanneer wij de volgende Bijbelplaatsen met elkaar vergelijken en om licht (= inzicht) en waarheid bidden, zal het Woord –in samenhang– dieper tot ons spreken: Rom.12:6, 23, 12:1 en 1Kor.6:19. Oók Hand.3:12 verdient alle aandacht! Oòk het begeren van BEPAALDE Gaven is absoluut fout; dit is niet overeenkomstig Gods wil. Weer anderen zeggen, dat mensen die Gaven ontvangen, deze ook voor altijd houden. Nergens lezen wij in de Bijbel, dat Saul kon profeteren nàdat God hem verlaten had (zie 1Sam.28:6). Judas Iskáriot, een discipel van Jezus, ontving net als al de anderen macht om op “adders en schorpioenen” te treden, om zieken te genezen en duivelen uit te werpen, maar hij was niet meer in staat om dat alles te doen nàdat de duivel bezit genomen had van zijn leven. Hij had verder GEEN deel meer in enige bediening nàdat hij gevallen was (zie Hand.1:17 + 25).

Gods Gaven en roeping zijn onberouwelijk!
Gods plan veranderde niet nàdat Jona en Petrus terugkeerden. Wel kan iemand in een afvallige staat “verkregen wijsheid” gebruiken, ten toon spreiden, maar geen mens kan geestelijke Gaven gebruiken zonder de Geest van God. Iemand die afdwaalt van Gods weg is als een windmolen zonder wind en als een schip zonder roer. Dat IEDER persoon maar één enkele Gave kan ontvangen is ook een véél geleerd thema. God spreekt van ALLEN in 1Kor.14:5 +13, Jak.5:16, Rom.12:3, 1Kor.14:26, Mark.16:16-17, 1Kor.14:1 +12 +31. Het kan gebeuren dat een persoon thuis zit, maar dat wil dan nog niet zeggen dat een Gave of bepaalde Gaven eveneens thuis blijven en niet gebruikt kunnen worden in de Gemeente (= dat er GEEN manifestatie in de Gemeente kan zijn). De Gemeente is GEEN voetbalclub zoals Ajax en Feyenoord, waar, als bijvoorbeeld Cruyff en/of anderen zouden ontbreken op het appèl, overwinning bij voorbaat al is uitgesloten.
De bovennatuurlijke Gaven zijn ook niet voor uitverkorenen (zie 1Kor.14:26). Ook moeten Geestesgaven NIET op een BEPAALDE manier worden gebruikt. God moet de Bron en de Uitwerker zijn. Het is een kardinale fout, wanneer mensen andere mensen verbieden om te komen tot de manifestatie van geestelijke Gaven, omdat zij hun groep of sekte òf gezindte niet volgen. Zúlke mensen weten niet dat zij tot ergernis zijn (zie Mark.9:38-40). Zoek altijd – ALTIJD en OVERAL – de Gever in plaats van Zijn Gaven, en wordt dan Geleid door de Heilige Geest. Er staat immers geschreven, dat Hij alleen kinderen Gods zal leiden “in AL de waarheid”. Amen. God zij de glorie.

CJH Theys
(1903 – 1983)
Digitaal uitgewerkt door A. Klein

Wordt vervolgd

*********************************************************************************

NOOT: Daar waar in deze studie de Bijbelteksten vermeld staan heb ik deze, voor uw leesgemak, zoveel mogelijk omgezet naar “De Herziene Statenvertaling” – afgekort HSV. De gelinkte Bijbelteksten zijn allen uit de Statenvertaling toegevoegd. (noot AK)

*********************************************************************************

[1] Deze 9 “vruchten van de Geest” hebben altijd te maken met de inwoning en natuur van God in ons hart en leven. Dus geen menselijke liefde, die ophoudt als de ander ons pijn of verdriet aandoet, maar Goddelijke (= onvoorwaardelijke) liefde, liefde die, wat de ander ook doet of zegt, toch het eeuwig ziele-heil van de ander voor ogen houdt. Ook geen menselijke blijdschap, vrede enz., die ophoudt als de omstandigheden tegen zitten, maar de –als het goed is, altijd aanwezige– blijdschap, vrede enz. van God in ons hart en leven. (noot AK)
[2] Cultivatie (van het Engelse woord “cultivation”; in het Nederlands wordt meestal het woord “cultiveren” gebruikt) = Het bewerken van gewassen, wat de groei en vruchtdracht moet bevorderen. En zo werkt het in geestelijk zin ook. (noot AK)
[3] Wij behoren –als het goed is– Zijn geestelijke “vaten” te zijn, Zijn tempel, waarin Hij kan “wonen en tronen” (= Hij moet kunnen “heersen”, het voor het zeggen hebben in ons hart en leven). Zie o.a. 1 Kor. 3:16 en 6:19. (noot AK)

.

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Belangrijke studie als 'basiskennis', Bijbelstudie, de Heilige Geest, Geestesgaven, Gods Geest, Gods Geest/De Heilige Geest/Geestesgaven etc., Studie van CJH Theys, Woord en Geest en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie