De antichrist – Hoe herkennen wij hem? (10: De antichrist en de naties / volken)

Een nieuwe koning - de antichrist

Hoofdstuk 7

De antichrist en de naties (volken)

Wanneer wij de antichrist en de naties (volken), de antichrist en de heiligen, de antichrist en het Jodendom, de antichrist en het Internationaal Communisme in beschouwing nemen, is er van enige harmonie (zo gezien) geen sprake. Dit is althans mijn conclusie, en ik moet mij sterk vergissen wanneer dit ook niet door anderen wordt gedeeld. De vraag welke ik mijzelf bij vergelijkend onderzoek menigmaal heb gesteld is: Hoe kunnen al deze situaties terzelfder tijd bestaan?
Ik ben tot de slotsom gekomen dat er wel degelijk sprake is van enige overeenkomst, echter met dien verstande dat deze (gelet op mijn eigen visie) niet strookt. Óók dat in sommige gevallen de praktijk (wat er dus werkelijk gebeurt) de oplossing geeft van het probleem.
Wanneer wij denken aan de antichrist en de volken, kan het niet anders of wij denken aan Daniël, de profeet, omdat hij bij uitstek de man is geweest, door God gebruikt, om te profeteren voor de volken. Hij begon in zijn eigen tijd, toen het Babylonische rijk haar hoogtepunt had bereikt. Hij voorzegde de val van Babylon en de opkomst van de Meden en de Perzen: Het Medo-Perzische rijk. Hij voorzag de achteruitgang en de dramatische val van dit grote rijk, en de komst van het Griekse rijk, onder het leiderschap van Alexander de Grote. Maar zo zag hij ook het uiteenvallen van Alexanders rijk in 4 delen, en heeft die alle bij hun namen genoemd. Alleen van de laatst opkomende heeft hij dat niet gedaan. Hij vertelde Nebukadnezar wel van de komst van dit 4de wereldrijk en hoe ook dit weer uiteen zou vallen in vele naties, en dat al deze naties zouden voortbestaan totdat er iets geweldigs zou gebeuren dat een totale ommekeer teweeg zou brengen… Daniël heeft, onder meer, ook het komen voorzegt van een mens, die over de gehele wereld zou heersen; en net zo lang, totdat hij zou worden verslagen door de Komst van Christus. Deze mens / man noemde de profeet de kleine hoorn.
In het 7de hoofdstuk van het boek Daniël [1] staan de visioenen opgetekend aangaande de koninkrijken die de koning, Nebukadnezar, in zijn droom zag. Daniëls visioenen zijn meer gedetailleerd weergegeven. Bovendien geven zij een enigszins ander aspect van de profe­tieën met betrekking tot al die heidense naties (koninkrijken-volken).
Koning Nebukadnezar zag in zijn “droomgezicht” enkel de mooie zijde van al die koninkrijken, terwijl Daniël het ware karakter schildert van diezelfde koninkrijken. De profeet zag namelijk hoe die koninkrijken door oorlogen en heersende machten in stand gehouden werden. Daniël gebruikte ‘symbolen’ om één en ander uit te beelden: beesten en vogels, die belust zijn op aas. Daarom is de conclusie juist, als wij zeggen: Daniëls visioenen betreffen de ‘zwarte zijde’ van het totale profetisch beeld. Daniëls 7de hoofdstuk begint met:

  • “In het eerste jaar van Belsazar, de koning van Babel, had Daniël op zijn bed een droom en kreeg hij visioenen voor ogen. Toen schreef hij de droom op. De kern van de zaken omschreef hij als volgt: Daniël nam het woord en zei: ’s Nachts in mijn visioen keek ik toe, en zie, de 4 winden van de hemel zweepten de grote zee op, en 4 grote dieren stegen op uit de zee, die van elkaar verschilden.” (Daniël 7:1-3)

.

De grote zee

Ik wil nu eerst deze “GROTE ZEE” in beschouwing nemen. Symbolisch duidt in de Bijbel “de zee” op ‘de heidense volken’. Daniël spreekt echter van “de GROTE zee”. En Bijbelverklaarders van naam (als Jamieson, Fausset, Brown, Maurer, Lamsa, Matthew Henry en anderen) zijn het op dit punt eens, dat hier sprake is van de Middellandse Zee, als zijnde het territoir (= een gebied dat behoort tot een bepaalde staat of overheid) dat zowel geschiedkundig alsook geografisch in het midden lag van de 4, bij Daniëls visioen, betrokken koninkrijken.

Noot: Met betrekking tot Israël, waar Jeruzalem zo ongeveer het geografisch middelpunt van de toenmalige wereld was, zijn er in de Bijbel 3 zeeën genoemd:

  1. de Zee van Galilea,
  2. de Dode Zee, en
  3. de Middellandse Zee.

Het is deze laatste, die Daniël “de grote zee heeft genoemd. Mijn visie, langs de profetische lijn in de Bijbel, is dat de profeet spreekt over ‘de profetische zee van de mensheid’ – de volken der aarde. De door hem gemelde “4 winden” zie ik profetisch als ‘4 onderscheiden geestelijke machten en krachten’ die hun werk verrichten onder die volken der aarde. Hier, in het bijzonder, onder de toentertijd bestaan hebbende ‘heidense machten’. Anders gezegd en geschreven: de volkerenzee, aangezet (in de zin van ‘opgezweept’) door 4 in die tijd bestaande wereldmachten, die alle werden beroerd door die “4 winden van de hemel”. In dit verband is het nuttig nog te verwijzen naar de volgende Schriftgedeelten:

  • Wee, het rumoer van vele volken, ze razen als het razen van de zee; en wee, het gedruis van natiën, zij maken een gedruis als het bruisen van geweldige wateren. Al maken de natiën een gedruis als het bruisen van machtige wateren, Hij bestraft het, en ze vluchten, ver weg; het wordt opgejaagd vóór de wind uit als kaf op de bergen, vóór de wervelwind uit als werveldistels.” (Jesaja 17:12-13)
  • “Maar de goddelozen zijn als een opgezweepte zee, want die kan niet tot rust komen, en zijn water woelt modder en slijk op. De goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede!” (Jesaja 57:20-21)
  • “En er zullen tekenen zijn in zon, maan en sterren, en op de aarde benauwdheid onder de volken, in radeloosheid vanwege het bulderen van zee en golven.” (Lukas 21:25)
  • “En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen.” (Openbaring 17:15)

Met dat 1ste jaar van koning Belsazar wordt het jaar 541 vóór Christus bedoeld. Eerderbedoeld visioen werd aan Daniël gegeven vóórdat de gebeurtenissen van hoofdstuk 5 en 6 [2] zich voltrokken. Daniël was toentertijd geen jongeling meer, maar al tot hoge ouderdom gekomen; namelijk 85 jaar oud. Alle op elkaar volgende wereldheerschappijen heeft de profeet beschreven (uitgebeeld) als wilde “beesten” , met al hun kenmerkende vleselijke kenmerken! Zoals er in Nebukadnezars droom een ‘waardevermindering’ te zien was aangaande de genoemde metalen, zo is ditzelfde waar te nemen in de uitbeelding van de zo-even bedoelde “wilde beesten”. Dat wij dan ook hierop letten!
De “4 koninkrijken” worden alle uitgebeeld door “4 grote wilde beesten” – tegelijkertijd ‘4 grote heerschappijen’ of ‘heersers’ uitbeeldend:

  • “Die grote dieren, die 4 in getal zijn, zijn 4 koningen, die uit de aarde zullen opstaan.” (Daniël 7:17)

Vier is het symbolische getal van de aarde (wereld): daar zijn 4 elementen (water, vuur, wind en lucht), 4 windstreken op het kompas (noord, oost, zuid, west), enz. enz. Deze 4 heersers zullen regeren over volken die in grote beroering zijn, en in moeitevolle omstandigheden verkeren (let op de symboliek in Daniël 7:2b – “de 4 winden van de hemel zweepten de grote zee op” !). Deze “wilde beesten” onder de loep nemende, krijgen wij eerst:

.

De Babylonische leeuw

In Daniël 7:4 vinden wij een zeer merkwaardige beschrijving van het 1ste wereldrijk:

  • “Het eerste was als een leeuw, met vleugels van een arend. Ik keek toe totdat zijn vleugels UITGERUKT werden. Het werd van de aarde opgeheven, het werd ALS EEN MENS op zijn voeten gezet en het werd een mensenhart gegeven.”

Hier spreekt de profeet van het Babylonische rijk onder koning Nebukadnezar. De arendsvleugels spreken ons in zinnebeeldige zin van ‘de rapheid, de snelheid’, waarmee Nebukadnezar zich meester maakte van de toenmalige wereld. Zij spreken tegelijkertijd van zijn ‘krachtontplooiing in grote vlucht’. Bedenk dat het “arendsvleugels” zijn! Het leeuwenbeeld spreekt als vanzelfsprekend van GROTE KRACHT (de koning der dieren !). Zo stelt het gouden hoofd van Nebukadnezars beeld DE GROOTHEID voor van zijn koninkrijk. Tegenstellingen in Daniëls visioen zijn de ‘moeiten en verschrikkingen’ van datzelfde koninkrijk (de symboliek van de ‘verscheurende eigenschap’ van de leeuw !), maar óók van de arend, die een ‘roofvogel’ is (vers vlees etend en bloed zuipend !). Wat de leeuw is in het oerwoud op aarde, dat is de arend in zijn domein: de lucht. De vleugels van de laatste zag Daniël “uitgerukt”. Dit spreekt van de VERNEDERING die Nebukadnezar moest ondergaan, en deze vernedering geschiedde tot 7 maal toe!!
Lezen wij met alle aandacht de Schriftpassage van Daniël 4:29-34, dan begrijpen wij waarom de profeet gesproken heeft van “een mensenhart” dat aan die leeuw gegeven werd (zie Daniël 7:4b). Nebukadnezar moest tot erkenning komen van Gods kracht en macht in zijn aardse leven, en Hem alleen al de eer geven van alle dingen. Behalve dat daarvan al gesproken wordt in het 34ste vers, staat er verder ook nog geschreven:

  • “Al de bewoners van de aarde worden als niets geacht. Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel en de bewoners van de aarde. Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?… Ik, Nebukadnezar, prijs, roem en verheerlijk nu de Hemel-koning, omdat al Zijn daden waarheid zijn en Zijn paden gerechtigheid: Hij is in staat te vernederen wie in hoogmoed hun weg gaan.” (Daniël 4:35-37)

Nu volgt het 2de beest:

.

De Medo-Perzische beer

Dit beest symboliseert het Medo-Perzische rijk. Dit wordt beschreven in Daniël 7:5,

  • “En zie, een ander dier, het 2de, leek op een beer. Het richtte zich op naar één kant. Het had 3 ribben in zijn muil, tussen zijn tanden. Men zei het volgende tegen het dier: Sta op, eet veel vlees.”

Een beer is een groot en sterk beest. Niet zo’n verscheurend dier als de leeuw, eet hij toch veel vlees. De “3 ribben” die hij in zijn muil houdt symboliseren 3 staten: Babylon, Lydia en Egypte. Het Medo­-Perzische rijk was de 2de in Daniëls visioen en profetie.
In het 8ste hoofdstuk is de symboliek “een ram met 2 ongelijke hoorns” (Daniël 8:3). Wij moeten één en ander vergelijken met wat geschreven staat in Daniël 7:5 (hierboven vermeld) en 7:3, “4 grote dieren stegen op uit de zee, die van elkaar verschilden.” Óók Daniël 8:5 ziet op ditzelfde ‘dubbelrijk’ in haar veroveringen naar het westen, het noorden en het zuiden. Het 3de beest is:

.

Het Griekse luipaard

En hiermee wordt dan het 3de wereldrijk uitgebeeld. De beschrijving ervan wordt in Daniël 7:6 gevonden:

  • “Daarna keek ik, en zie, er was nog een ander dier, als een luipaard. Het had 4 vogelvleugels op zijn rug en het dier had 4 koppen (SV: hoofden [3]). En het werd heerschappij gegeven.”

Hier worden 4 vleugels en 4 hoofden gezien. Dit beest symboliseert het rijk van Alexander de Grote, het Griekse rijk. Alle toenmalige andere wereldrijken werden binnen afzienbare tijd van 19 jaar verpletterd door Alexanders legers, en alzo viel de heerschappij hem toe.
Alexanders macht en wreedheid worden verder geïllustreerd door het karakter, door de eigenschappen van de luipaard, terwijl de eerder bedoelde vleugels ons spreken van de snelheid waarmee de veroveringen werden volvoerd. De eigenschappen van dit panterachtig dier zijn: sluiperig, bloeddorstig en wraakzuchtig. De “4 hoofden” symboliseren hier Alexanders 4 legeraanvoerders (generaals), die het koninkrijk in bezit namen na Alexanders plotselinge dood. Zijn groot rijk viel alzo in 4 stukken uiteen. In Daniël 8:5 wordt ditzelfde rijk uitgebeeld als “een GEITENBOK” – de man zèlf als DEAANZIENLIJKE HOORN”. Op het toppunt van zijn roem kwam Alexander plotseling in Babylon te sterven. De 4 aanzienlijke hoorns”, “naar de 4 winden des hemels” symboliseren deze 4 veldheren, die toentertijd de macht aan zich trokken.
Thans volgt het 4de beest:

CJH Theys
Digitaal uitgewerkt door A. Klein

Wordt vervolgd

*********************************************************************************

[1] Zie eventueel onze GRATIS studie, met ‘vers voor vers’ UITLEG, Daniël, hoofdstuk 7: Daniëls droom – Het visioen van de 4 dierenvan CJH Theys. (noot AK)
[2] Zie eventueel onze GRATIS studie, met ‘vers voor vers’ UITLEG, Daniël, hoofdstuk 5: Gods afrekening met Babel en zijn koning Belsazaren hoofdstuk 6  van CJH Theys. (noot AK)
[3] Een beest heeft (meestal) een “kop”, maar hier is het beest een typebeeld van de antichrist, die straks bezit zal nemen van een mens, en mensen hebben een “hoofd”. Dus beide benamingen / vertalingen zijn hier, in principe, juist… (noot AK)

**********************************************************************************

.

De antichrist – Hoe herkennen wij hem?

Deel 1: Waar zijn wij nu volgens Bijbelse profetieën in het raadsplan van God
Deel 2: Wereldcondities
Deel 3: Wereldcondities – Moraalverandering
Deel 4: Wereldcondities – “ik ben de Christus”
Deel 5: Wereldcondities – Het internationaal communisme
Deel 6: Karakter en namen van de antichrist
Deel 7: Gods Ordeningen in Zijn Schepping – De climax van satans loopbaan
Deel 8: De mens der zonde
Deel 9: De antichrist in het profetisch Boek Ezechiël

.

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Belangrijke studie als 'basiskennis', BEWARING voor de grote verdrukking, De antichrist(elijke tijd), de grote verdrukking, Eindtijdstudie, Studie van CJH Theys, Tekenen vd eindtijd, Wederkomst van Christus en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie