De OVERWINNAARS van de eindtijd (het boek Habakuk in profetisch licht en in het licht van de tabernakel – hoofdstuk 1)

HET Lichaam van Christus

De overwinnaars van de eindtijd

Inleiding

Alle profetische boeken van de Bijbel schrijven over de eindtijd. Soms zijn bepaalde profetieën al eerder in vervulling gegaan, maar dan blijken wij met zogenoemde voorvervullingen te maken te hebben, die op zichzelf ook weer heen wijzen naar de tijd van het einde. De voorzeggingen over Babel in het boek Habakuk hebben wel meer dan één voorvervulling. Anderzijds komen in deze profetie duidelijke aanwijzingen voor, waaruit blijkt dat wij de uiteindelijke en volledige vervulling geheel aan het eind van de tijd hebben te verwachten:

  • “Voorzeker, het visioen wacht nog op de vastgestelde tijd, aan het einde zal Hij het werkelijkheid maken. Hij liegt niet. Als Hij uitblijft, verwacht Hem, want Hij komt zeker, Hij zal niet wegblijven.” (Habakuk 2:3) [1]

Jezus zal zeker wederkomen!
De eindtijd blijkt zo’n belangrijke plaats in de Bijbel in te nemen, dat het wel lijkt of hij juist voor deze laatste dagen geschreven is. Een conclusie die minder gewaagd is dan u misschien denkt. De Bijbel gaat open, het profetisch Woord gaat open in deze dagen. Wat gepaard gaat met consternatie allerwegen, in deze wereld, maar ook in de Gemeente (zie Openbaring 6 [2]). De verborgenheden van de Bijbel worden geopenbaard, verborgen schatten worden zichtbaar. Maar het is niet bestemd voor allen; het is slechts voor die kleine kring van getrouwen die Jezus volgen in deze dagen: “…Omdat het u gegeven is de geheimenissen (SV: de verborgenheden) van het Koninkrijk der hemelen te kennen…”, zegt Hij in Mattheüs 13:11.
Wij houden ons daarom verre van hen, die dit Woord ouderwets, achterhaald of zelfs onbetrouwbaar achten. Het EEUWIGE Woord van God is actueler dan ooit. Het is een Rots die de stormen van alle eeuwen trotseert. “Hemel en aarde gaan voorbij, maar Zijn Woord zal nimmer voorbijgaan!” (zie Mattheüs 5:18)
Alle profetische boeken van de Bijbel schrijven in feite over de eindtijd, maar vanuit verschillende gezichtshoeken. Elk boek heeft ook zijn eigen thema en is daarom als een onmisbare schakel van het geheel. Het boek Habakuk handelt over de overwinnaars [3] van de eindtijd. Door alle eeuwen heen zijn er zulke overwinnaars geweest. Mannen en vrouwen die, ook al zagen zij niets, nochtans God op Zijn Woord geloofden. Die Hem gehoorzaam waren, al leverde het hen hoon en spot op en betekende het, dat zij de moeilijke weg kozen in plaats van de gemakkelijke. U leest over hen in Hebreeën 11, de zogenoemde ‘galerij der geloofshelden’, waar een aantal van hen met naam genoemd wordt.
Wie zullen nu de overwinnaars van de eindtijd zijn? Wie zullen als zodanig tevoorschijn treden in die dagen van grote strijd?
Voorlopig zeggen wij er alleen dit van, dat het dezelfde gelovigen zullen zijn aan wie de 7 overwinnaarsbeloften van Openbaring 2 en 3 [4] worden gegeven.
Voor het bepalen van de gedachten geven wij nu eerst de thema’s van de verschillende hoofdstukken. En tegelijk voegen wij de tabernakel-indeling daaraan toe:

  • Hoofdstuk 1, Worsteling met winst Koperen Wasvat
  • Hoofdstuk 2, De wereld overwinnen Deur
  • Hoofdstuk 3, Verlies wordt winst Voorhof

Merk op dat de 3 tabernakelplaatsen, die in het boek Habakuk naar voren komen, allen te maken hebben met reiniging!

.

Hoofdstuk 1: Worsteling met winst

Het thema geeft het al aan, het eerste hoofdstuk toont ons dat, om tot de overwinnaars te kunnen behoren, wij eerst een worsteling, een strijd, zullen moeten doormaken. We beginnen met Habakuk 1:2 te lezen, waar de profeet bidt:

  • “HEERE, hoelang roep ik om hulp en luistert U niet, roep ik tot U: Geweld! en verlost U niet?”

Meteen bemerken wij dan, dat één van de bijzondere kenmerken van dit boek is; de innige en vertrouwelijke omgang van de profeet met God. Die wordt hier niet beschreven, maar wij zijn er als het ware getuige van. Hier wordt niet zomaar de boodschap van God doorgegeven. Het boek heeft een sterk persoonlijk element. Er is sprake van een gesprek. De profeet bidt en stort zijn hart uit, en God antwoordt. En, net als bij de profeet Jeremia, zijn we hier toeschouwer van de worsteling van de profeet Habakuk met God. “HEERE, hoelang roep ik (al) om hulp!”, Here, hoe lang nog?!
Let wel, er is geen sprake van opstandigheid bij de profeet. Want geen zelfmedelijden, maar heilige toorn spreekt uit zijn gebed. In de goede worsteling met God is geen verzet, maar verlangen naar de openbaring van God! De naam Habakuk heeft twee betekenissen. De eerste is: “worstelen”, de tweede betekenis is: “omhelzen”. Wij zien Habakuk hier, net als de aartsvader Jakob en als de profeet Jeremia, in het gebed worstelen met de Heer. En de huidige getrouwe kinderen Gods herkennen er zelfs zichzelf in. Hier wordt ONZE worsteling beschreven, in een tijd van afval, huichelarij en wereldgelijkvormigheid. “Hoe lang nog, Here, wacht U met ingrijpen?!” In het boek Habakuk aanschouwen wij dan ook het zielenleven van de Bruidsgemeente. Haar zielenstrijd, haar zielen-worsteling wordt hier uitgeschilderd. De apostel Petrus gebruikt, sprekende over dezelfde zaak, het voorbeeld van Lot, die ook een typebeeld van de Bruidsgemeente is:

  • “want deze rechtvaardige, die in hun midden woonde, heeft dag in dag uit zijn rechtvaardige ziel gekweld bij het zien en horen van hun wetteloze (SV: ongerechtige) (2 Petrus 2:8)

De Bruidsgelovigen hebben het moeilijk met alle ongerechtigheid die door het volk van God en in de gemeente wordt bedreven, waardoor het Lichaam des Heren besmeurd is en bedekt met stinkende wonden en etterbuilen. Hoor hoe Habakuk vervolgt, in Habakuk 1 vers 3-4:

  • “Waarom doet U mij onrecht zien en aanschouwt U de moeite? Ja, verwoesting en geweld zijn tegenover mij, er ontstaat onenigheid, ruzie verheft zich. Daarom verliest de wet zijn kracht en komt het recht nooit meer tevoorschijn; want de goddeloze omsingelt de rechtvaardige, daarom komt het recht verdraaid tevoorschijn.”

Maar wat wij van Habakuk lezen, is ook op de huidige GETROUWE gelovigen van toepassing: zij komen van worstelen tot omhelzen (de 2de betekenis van zijn naam). Zij omhelzen de beloften van God. Lees de ‘gouden tekst’ van dit boek:

  • “Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven!” (Habakuk 2:4b)

Zij omhelzen in het geloof Gods Woord en zij zullen uiteindelijk hun Bruidegom omhelzen!
Leer zo te worstelen! Waar wij op moeten toezien in deze dagen is, dat ons bidden en begeren geen “zeuren” wordt. Ons bidden moet uitmonden in een claimen en een omhelzen in het geloof: “Ik zal U niet laten gaan (ik laat U niet los), tenzij U mij zegent”, zoals Jakob zei bij Pniël (in Genesis 32:26b). Dan zal er ook voor ons overwinning zijn. En winst, geestelijke winst. En waarvoor bidden wij? Voor onze wellusten?

  • “U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.(Jakobus 4:3)

Dan staat ons geestelijk leven nog op een zeer laag peil! Vraag dan allereerst de Heer u te leren bidden [5] zoals het behoort. U zult ontdekken dat u daarvoor dichter bij Jezus moet leven. En veel moet prijsgeven!
Het is de Bruid die zo dicht bij Jezus leeft. Habakuk is een schoon typebeeld van deze Bruid, die haar Heer omhelst, die Hem geheel wil bezitten. Aan haar, de Bruidsgemeente, vertrouwt de Heer dan ook Zijn geheimenissen toe. Waartoe met name behoort wat Hij doen gaat om Zijn Huis te reinigen.
In Habakuk 1:6-11 wordt het oordeel over het Huis van God beschreven:

  • “Want zie, Ik doe de Chaldeeën opstaan, dat grimmige en onstuimige volk, dat de breedten van de aarde doorkruist om woningen in bezit te nemen die niet van hem zijn. 7. Schrikwekkend en ontzagwekkend (SV: vreselijk) is het. Zijn recht en zijn hoogheid gaan van hem uit. 8. Zijn paarden zijn sneller dan luipaarden, feller dan avondwolven. Zijn ruiters komen eraan in galop, zijn ruiters komen van ver aangevlogen als een arend die toeschiet om te verslinden. 9. Ieder van hen komt om geweld te bedrijven, hun gezichten oostwaarts gericht, en men verzamelt gevangenen als zand. 10. Ja, zelf drijft hij de spot met de koningen, vorsten zijn hem een bespotting. Zelf lacht hij om elke vesting, hij hoopt er aarde tegen op en neemt hem in. 11. Dan zal hij als de wind veranderen en verder trekken. Zo maakt hij zich schuldig die van zijn kracht zijn god maakt.”

Alle hoereerders en ongehoorzamen komen terecht in de handen van de antichristelijke machten (hier voorgesteld door de Chaldeeën)! God geeft ze over in een verkeerde zin of geest. Vergelijk het met wat geschreven staat in 2 Thessalonicenzen 2 vers 11:

  • “En daarom zal God hun een krachtige dwaling (SV: een kracht der dwaling) zenden, zodat zij de leugen geloven.”

Wij zien het vandaag de dag gebeuren in vele gemeenten.
Babylon of de Chaldeeën, zoals ze in Habakuk genoemd worden, is in de Bijbel een veelgebruikt typebeeld van de antichristelijke machten. In Jesaja 14, waar het gaat over de val van satan, wordt deze (in vers 4) “de koning van Babel” genoemd. Hoofdstuk 1 van Habakuk beschrijft de opkomst van het antichristelijk rijk [6]

In Habakuk 1:11 hebben wij te doen met het begin van de GROTE verdrukking:

  • “Dan zal hij (= de antichrist) als de wind veranderen en verder trekken (= te ver gaan). Zo maakt hij zich schuldig die van zijn kracht zijn god maakt”.

Vergelijk dit vers met Daniël 7 vers 25:

  • “Woorden tegen de Allerhoogste zal hij (= de antichrist) spreken, de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten (vergelijk Openbaring 13:7 [7]). Hij zal erop uit zijn bepaalde tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in zijn hand worden overgegeven voor een tijd, tijden en een halve tijd (= de 3½ jaar van de GROTE verdrukking).”

De antichrist zal zijn goddeloos stempel op heel de samenleving drukken. En hij zal zich als een god laten vereren:

  • (de antichrist) de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God(2 Thessalonicenzen 2:4)
  • “En allen die op de aarde wonen, zullen het (beest = de antichrist) aanbidden, althans van wie de namen niet zijn geschreven in het boek des levens van het Lam Dat geslacht is, van de grondlegging van de wereld af.(Openbaring 13:8)

God gebruikt de antichristelijke machten echter allereerst om de Gemeente te zuiveren. Habakuk wordt gekweld door de zondigheid van Gods volk (zie vers 2-4). En in antwoord hierop zegt God tot hem, dat Hij tot reiniging de onbekeerlijken en ongehoorzamen zal laten wegvoeren door een nog goddelozer macht (zie vers 9).
De wegvoering van Juda naar Babel is hiervan een voorvervulling. Het is dus een reiniging door afscheiding en verwijdering van de onverbeterlijke en onbekeerlijke overtreders en huichelaars onder Gods volk. Dit hebben wij opnieuw te verwachten in de tijd van het oordeel over het Huis Gods. En wij leven heden al in die tijd! Dit gebeurt reeds! Niet alleen buiten onze kring, maar ook in de eigen gelederen. In tabernakellicht en -ordening staat dit 1ste hoofdstuk van Habakuk daarom in het teken van het KOPEREN WASVAT [8], dat ook van reiniging spreekt, in het bijzonder van reiniging door oordeel.
Merk dan op de verandering in Habakuks gebed, als hij deze openbaring ontvangt. Als hij verstaat dat de dag komt, en niet ver meer is, dat God Zijn Heiligdom gaat reinigen (Habakuk 1 vers 12-13):

  • “Bent U niet van oudsher de HEERE, mijn God, mijn Heilige? Wij zullen niet sterven. HEERE, U hebt hem gesteld tot een oordeel. Rots, U hebt hem gegrondvest om te straffen. U bent te rein van ogen om het kwade aan te zien, moeite kunt U niet aanschouwen. Waarom aanschouwt U wie trouweloos handelen, zwijgt U, wanneer een goddeloze hem verslindt die rechtvaardiger is dan hijzelf?”

De traditionele uitleg, als zou hier al de straf over Babel worden voorzegt, schiet tekort in het licht van de hier zo benadrukte wil van God, dat Zijn volk rein en heilig is! De inleiding over het oordeel over Babel – ofwel: de antichrist – vinden wij in Habakuk 1 vers 14-17,

  • “U maakt de mensen als vissen in de zee, als kruipende dieren, die geen heerser hebben. Hij haalt ze alle met een vishaak op, brengt ze bijeen met zijn sleepnet, en verzamelt ze met zijn werpnet. Daarom verblijdt en verheugt hij zich. Daarom offert hij aan zijn sleepnet, brengt hij een reukoffer aan zijn werpnet, want daardoor is zijn vangst groot en zijn voedsel overvloedig. Mag hij daarom zijn sleepnet blijven leegmaken, volken zonder medelijden blijven doden?”

Wij merken dus een verandering op in Habakuks gebed en deze verandering zegt ons, dat hij iets geleerd had. Het was daarom een worsteling die winst opleverde. Zo moet ook ons bidden worden. Het moet worden een zich uitstrekken naar volkomen reinheid en vlekkeloosheid. Dit zal winst betekenen voor ons in een tijd van grote geestelijke dorheid. En zo nabij als Habakuk dan God ervaart (zie vers 12), hetzelfde zullen wij ervaren, wanneer God aan ons leven ziet, dat wij jagen naar de volmaking. Ook dat is winst!

H. Siliakus
Digitaal uitgewerkt door A. Klein

Wordt vervolgd

*******************************************************************************

[1] Alle Bijbelteksten zijn door mij vermeld in de Herziene Statenvertaling / HSV, tenzij anders vermeld. (noot AK)
[2] Voor UITLEG van dit hoofdstuk, zie onze GRATIS ‘vers voor vers’ studie van Openbaring 6van CJH Theys en/of Openbaring 6 van E. van den Worm. (noot AK) 
[3] Zie eventueel onze GRATIS studie De overwinnaars; over (de macht van) zonde en satan in de eindtijd. (noot AK)
[4] Voor UITLEG van deze 2 hoofdstukken, zie onze GRATIS ‘vers voor vers’ studie van Openbaring 2enOpenbaring 3van CJH Theys en/of Openbaring 2 en Openbaring 3 van E. van den Worm. (noot AK)
[5] Zie eventueel onze GRATIS studie Leer bidden. (noot AK)
[6] Zie eventueel onze GRATIS studie De antichrist – Hoe herkennen wij hem?. (noot AK)
[7] Openbaring 13:7, “En het beest (= de antichrist) werd macht gegeven om oorlog te voeren tegen de heiligen en om hen te overwinnen, en hem werd macht gegeven over elke stam, taal en volk.”
[8] Zie eventueel onze GRATIS (deel)studie Tabernakel symbolieken (7): Het koperen Wasvat”. (noot AK)

.

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in 'Vers voor vers' uitleg van Bijbelboeken, Bijbelstudie, Bruiloft vh Lam/Bruid/Bruidegom, De antichrist(elijke tijd), Eindtijdstudie, Studie van H Siliakus, Tekenen vd eindtijd, Uitleg over het boek Habakuk en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie